První vozidlo

20. ledna 2018 v 13:01 | M3chano |  Auto moto
Zdravím,

jsem M3chano a dneska nakousnu téma prvního vozidla pro začínajícího řidiče. Ať už jste muž nebo žena, mladý nebo ve věku, zde uvedu pár věcí, které se vás mohou týkat, pokud nemáte v autě naježděny tisíce kilometrů.

  • Nešetřete dlouho na vysněný vůz
Všichni máme nějaké automobilové modly. Jednak nedosažitelné (Jakékoliv Ferrari 250, McLaren, nebo Maybach), nebo dosažitelnější (Ford Mustang, Audi S8, Porsche Panamera). Ale doporučuji do začátku něco tuctovějšího a levnějšího. V první řadě to chce průměrné vlastnosti vozu. Důvod je jednoduchý - není tak velká pravděpodobnost, že ohrozíte sebe nebo někoho jiného nepřiměřenou akcelerací, nebo brzděním, ale i tak prostý důvod, že opravy způsobené vaší jízdou budou levnější na odstranění. Nemyslím tím jen kosmetické vady působené parkováním, ale i opravy zanedbané údžby a špatnými návyky za volantem.
Nebudu se tady rozepisovat o vlivu dražšího auta na vaši peněženku, to už za mě udělal idnes, ani o částce vhodné k investici, to si musíte uvědomit sami.

  • Nekupujte si automat
Pokud se chcete naučit řídit, pak byste měli uvažovat nad koupí auta s manuální převodovkou. Pokud byste po autoškole roky nejezdili s manuálem a pak byli nuceni sednout do takto vybaveného auta, pravděpodobně byste se cítili nervózní a chvíli by vám trvalo se do toho znovu dostat. Nehledě na to, že s manuálem je větší pravděpodobnost, že budete mít ruce zaměstnané řízením a ne mobilním telefonem.

  • Nebojte se na auto sáhnout
V americe se stala kuriózní věc, lidé si neumí natankovat vlastní vozy. Stalo se tak proto, že to bylo zákonem zakázané, až do letošního roku. Ale není se čemu divit. Nikdy se o to nemuseli starat, takže třeba ani neví, kde mají plnící otvor. To samé se týká nádobky ostřikovačů, chladící kapaliny, nebo třeba i brzdové kapaliny. Pokud se o auto nezajímáte, může se vám stát to, co řidičům, které potkávám na cestách. Divili byste se, kolik lidí neví, kde jejich vozy mají tažné oka, nebo závity pro jejich našroubování, netuší, že jezdí na podhuštěných pneumatikách (nebo úplně prázdných) a výměna kola je pro ně něco tak složitého, že si radši zavolají známému. Nebojte se ušpinit si ruce a zkusit si udělat co nejvíce věcí sami. Tohle dělám už pátým rokem a divili byste se, kolika řidičům už jsem pomohl, protože jsem už něco podobného dělal na jiném autě.
  • Značka? Velikost?
Spousta článků na webu vám vypíše modely a motorizace, které jsou zaručeně nejlepší pro mladé řidiče. V tomhle jsem trochu skeptický. V prvé řadě se vám musí auto dobře ovládat a musíte mít dobrý výhled z vozu. Většina současných modelů poskytuje nastavení sedačky ne jen dopředu a dozadu, ale i nahoru a dolů. Je obecnou pravdou, že s menšími auty se lépe parkuje a je jednodušší odhadnout vzdálenosti, ale pokud si koupíte minivůz, musíte mít ochotného kamaráda s kombíkem, protože se vám jednoduše do malého auta nevleze všechno co potřebujete převézt. Takže ani tak nezáleží, jestli máte hondu, felicii nebo bavoráka.

  • Benzín nebo diesel?
Vypisuju tady trochu alternativní článek k tomu, co obvykle vidíte na internetu. Pokud chcete věděcky podloženou odpověď, klikněte na jakýkoliv jiný článek. Ve zkratce - diesel se vyplatí pokud jezdíte delší trasy, benzín je ideální na trasy po městě. Já preferuji variantu LPG, CNG. Jste schopni jezdit i za 1kč/km a náhradní díly máte za stejné peníze jako na benzínový motor.

  • Shrnutí
Před koupí vozu je dobré si uvědomit všechny očekávatelné investice za první rok
  1. Cena samotného vozu
  2. Cena přepisu a ekopoplatku (u starších vozů)
  3. Cena pojistky (pro začínající řidiče to může být částka i kolem osmi tisíc!)
  4. Cena základního servisu (minimálně olej, filtry, kapaliny)
  5. A pak až cena samotného provozu bez amortizace.
To znamená, že pokud koupíte auto za 30 tisíc, počítejte s investicí i dalších 20 tisíc do podružných věcí a pak až náklady na samotný provoz.


Cena samotného vozu30 000kč
Pojištění na rok8 000kč
Ekologický poplatek (Euro2)3 000kč
Přepis na magistrátu + evidenční kontrola1 200kč
STK + ME (pokud není provedena)2 000kč
Základní servis4 000kč
Náklady na 1000 km (palivo)2 200kč


Celkem50 200kč

To znamená, že auto je opravdu luxusní záležitost, která vyžaduje investice. Doufám, že se vám článek líbil a aspoň trochu vás inspiroval nebo poučil. V dalších dílech půjdu více do hloubky problematiky ojetých vozů.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 m3chano m3chano | 20. ledna 2018 v 13:02 | Reagovat

Budu rád, když kdokoliv připíše kritiku :)
M3chano

2 Bernard Bernard | Web | 5. června 2018 v 23:26 | Reagovat

vše o pražském metru najdete na této adrese http://www.prazske-metro.cz/mapa-prazskeho-metra/

3 Jana Jana | Web | 29. července 2018 v 22:20 | Reagovat

bezva http://stehovani-brno.net/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama